Civil érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetett a BKK az utastájékoztatás akadálymentességéről

A közlekedéshez mindenkinek egyenlő esélyű, akadálymentes hozzáférést kell biztosítani. Ezt a Budapesti Mobilitási Terv célrendszere is előírja. Az akadálymentes infrastruktúra célja, hogy használata könnyű legyen minden közlekedői csoport számára.

A Budapesti Közlekedési Központ a fizikai környezet mellett az infokommunikációt is akadálymentesíti. Amellett, hogy a bkk.hu weboldal akadálymentes lesz a látássérültek számára, a hangos utastájékoztatás is megújul. Jól látható és érthető, speciális jelzéseket helyeznek ki (taktilis jeleket, hallható jelzéseket stb.).
A Budapesti Közlekedési Központ civil szervezetek bevonásával kívánja ezt elérni.

2023. márciusában olyan egyeztetést tartottak, melyen a fogyatékossággal élő emberek érdekvédelmi szervezetei is részt vettek. Témáját a digitális utastájékoztatási rendszerek fejlesztési lehetőségei adták.

A megbeszélésen az alábbi szervezetek képviseltették magukat:

  • Siketvakok Országos Egyesülete,
  • Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége,
  • Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete,
  • Vakok és Gyengénlátók Hermina Egyesülete,
  • Informatika a Látássérültekért Alapítvány,
  • Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége,
  • Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége,
  • Mozgássérültek Budapesti Egyesülete.

A siketvak személyek számára két fontos újításról egyeztetett a SVOE és a BKK

Egyrészt a közlekedést segítő távirányító használata során lehetőség nyílhat emelt hangerőn is megismételtetni az elhangzottakat. Másrészt a távirányító segítségével a járművek fedélzetén, utazás közben meg tudjuk ismételtetni, mi lesz a következő megálló. Ezek a funkciók természetesen tesztelést igényelnek. A SVOE képviselője is jelezte, hogy mivel maga is érintett, szívesen részt vesz a tesztelésben.

Szó esett még az egyeztetésen a következőkről:

  • Miként lehet fejleszteni a hangos utastájékoztató elemeket, melyek a látássérültek számára fontosak. A közlekedést segítő távirányító funkció bővítésére, módosítására igényfelmérést végeztek.
  • A hallássérült emberek képviselőivel az eseti hangos utastájékoztatás digitális kijelzőkön való megjelenítési lehetőségeit beszélték át.
  • A mozgássérült utasokat képviselő szervezetek jelezték, hogy az akadálymentes útvonaltervezés során a megállók akadálymentességét is szükséges lenne integrálni a rendszerbe.

Bízunk benne, hogy az együttműködés hasonlóan pozitív irányba folytatódik tovább.

(A cikket írta: dr. Babinszki Vera, aki a SVOE képviseletében részt vett az egyeztetésen, illetve Taskovics Adél, a hírlevél szerkesztője).