Az alábbi videóban számolnak be tapasztalataikról.
“Taktilisek, rövid zöldek, kerékakasztó villamossínek. Az Akadályok nélkül – az akadálymentes Józsefvárosért csoport érintettekkel, érdeklődőkkel és szakemberekkel a Blaha Lujza tér új zebráit, a Kiss József és Népszínház utcák átkelőit tesztelte. Kiderült, miken lehetne javítani.” – olvashatjuk a rövid videó felvezetőjében, a Józsefváros Újság Facebook oldalán. Most, az ebben a videóban elhangzott gondolatokat írtuk le, s tesszük közzé. Ugyanis nem készült felirat, ám hallássérült tagjainknak ez elengedhetetlen ahhoz, hogy “teljes képet” kapjanak erről a videóról.
A teljes összeállításra jellemző, hogy amikor beszéd hallatszik, többségében nincs alatta zene, de egy-egy fontosabb témaváltásnál átvezetésként van. Ezt a szövegben jelezzük. Illetve ha egy kérdéshez többen is hozzászólnak, akkor sorkihagyással választjuk külön a mondottakat.
Egy kis zene után a következő bevezető narráció hallható:
-Május utolsó napján, második sétájára indult az Akadályok nélkül – az akadálymentes Józsefvárosért csoport. A séta alkalmából gyalogátkelőhelyeket teszteltek Józsefvárosban. Így a nemrégiben átadott Blaha Lujza téri zebrát, és a Kiss József utca és a Népszínház utcai gyalogátkelőket.
(zene)
-Szeretettel üdvözlünk mindenkit, az Akadályok nélkül az akadálymentes Józsefvárosért csoportnak a képviseletében. Most itt van egy üres kerekesszék, Zsuzsi is hozott egy másikat, hogy akinek van kedve, és egyébként még nem próbálta, próbálja ki, hogy milyen hajtani. Vagy akár azt, hogy tolni egy kicsit.
(zene)
-Szerinted, hogyha egyedül lennél itt, akkor el tudnál közlekedni? Csak azért, mert én itt, innen néztem, és például itt befordult jobbra a busz. Igen, a 99-es. És hogyha itt nem lett volna senki, hanem te így egyedül jössz, akkor az életveszélyes lett volna.
-A buszról azt az hiszem nem tudtam volna, hogy elkezd bekanyarodni. Most ez így tök jó, hogy megtudtam. Mindenféle más zajokból azért lehet tudni, támpontokból lehet tudni azért, hogy ha párhuzamosan haladnak velem az autók, akkor azért én is mehetek. Nyilván azért a kanyarodó buszokat, sávokat ki kell tapasztalni. Úgyhogy elsőre jó, hogy nem egyedül jöttem.
-De ami talán még életveszélyesebb, hogy olyan rövid ideig zöld a lámpa, hogy a gyalogosnak gyakorlatilag szinte futnia kell ahhoz, hogy átérjen. És akkor még egyszerre jön a busz is, meg nekünk is, ahogy zöld, tehát ez azért így nem túl biztonságos.
– Más körülmények között én már ültem ilyen székben. Nem volt teljesen új. Viszont az, hogy ez milyen a közúti forgalomban, ez teljesen új volt. Mondjuk itt a középső járdaszigetnél eléggé meg kellett emelni a kocsit.
-Azért az vicces volt, amikor ledudált minket a kocsis. Amikor nem értünk át időben. Tehát ez egy szép mementója volt ennek az akciónak.
-Ok. Köszönjük szépen. És akkor most mennénk tovább. Elmegyünk a Népszínház utcáig. Ott elfordulunk balra, és megyünk egészen egyenesen a Kiss József utca kereszteződéséig. Ott újabb zebra van, ami újonnan épített. És megnézzük, hogy az mennyire akadálymentes.
(zene)
-Elmondták itt az előbb a kerekesszékesek, hogy nekik elég nagy probléma az, hogy nagyon rövid idő van arra, hogy átérjenek a zebrán. Ezzel tudunk valamit kezdeni? Lehet ezzel valamit kezdeni?
-Igen-igen, ezt forgalom technikailag felül tudjuk vizsgálni a Budapest Közúttal. És akkor a lámpa programnak a szabályozástechnikáját, beállítását ők felül tudják vizsgálni. És hogyha szükségesnek érzik, akkor lehet ezen módosítani. Itt figyelembe kell venni azért az elég nagy átmenő forgalmat. Mind a Rákóczi, mind a József körúton. De természetesen tudjuk továbbítani ezt az igényt.
-Nekünk úgy tűnt, hogy ez egy viszonylag jó akadálymentes átjáró, de ti mit tapasztaltatok?
-Az jó, hogy van több járdasziget, ahol elvezetnek a taktilis jelzések. Viszont a lámpa nagyon hiányzik. Sok látássérültnek – így például nekem is – gondot jelent az egyenes iránynak a tartása. És azért ha van lámpaoszlopra szerelt hangjelzés, azért az vezet is. Annak irányában is át tudok kelni.
-És az, hogy itt egyébként az átkelőhelyen, itt ki vannak alakítva, egy ilyen egyenes, nem tudom, ilyen betonból egy csík, azt te nem érzékeled látássérültként? Mert ez igazából nektek van kitalálva, hogy ti könnyen át tudjatok kelni.
-De érzékelem. Ezt, mint pozitívumként mondom. De viszont a zebrán nincsen, ami átvezet. Hogy én a zebrán átkelés közben tudjam tartani az egyenes irányt.
-A Népszínház elején a járda katasztrófa, mert nagyon-nagyon-nagyon keskeny. Plusz nagyon-nagyon lejt. És aztán kitesznek hozzá, kitesznek kukát hozzá, úgyhogy az ott nagyon-nagyon necces.
(zene)
-Köszi szépen. És akkor menjünk tovább, és a II. János Pál pápa téren, itt rögtön az első átkelőhelyen megnézzük, hogy ott milyen ott a zebra, az átkelő, és ott a buszmegállónál, hogy ott vajon akadálymentes-e az a rész.
(zene)
-Itt, megint csak úgy tűnik, hogy látássérültként vesszőparipám egy kicsit ez a hangos lámpa. Nyilván nekünk az lenne a nagy segítség. Itt legalább csipog. Viszont nem halljuk, hogy mikor lehet átmenni.
-Akkor szólalt meg nekik a jelzés, amikor az ellenkező irányba lehetett átmenni. Nagyon közel van a két zebra. Tehát nem volt egyértelmű.
-Jobb helyeken bemondja, hogy Füredi út, akármilyen utca kereszteződésében zöld a lámpa. És akkor nem téveszti el.
-Ráadásul, ahol van az a nagy törés a túloldalon, ahol valószínű, hogy kihúzhattak egy oszlopot, azért ha valakinek bizonytalanabb a lába, a járása – mint például nekem is – bizonyos esetekben az ilyen egyenetlenségekben is meg lehet botlani. Meg biztos kerekesszékkel sem lehet egyszerű azon átmenni.
-Nem akadálymentes, körülbelül öt másodpercig tart egy lámpa.
-Illetve a síneknél egy kicsit nehezen megoldott ott a… Kerekesszékkel főleg az első kerekek, nagyon könnyen el tudnak ott akadni benne.
-Ok., köszönöm szépen. És aztán itt befordulunk a Bérkocsi utcába. És aztán balra ott az Auróra. És akkor a legközelebbi megállónk az már az Aurórában lesz. És akkor ott leülünk, és aztán beszélgetünk tovább.
(zene)
-Az előbb ahogy jöttünk, akkor már ti haladtatok ide befelé, ki is ragasztottunk egy kis plakátot, hogy itt hamarosan mozgássérült parkoló lesz. Ugyanis megkértük a kerületi önkormányzatot és a budapestit is, hogy alakítsák itt ki a… egy várakozó helyet és egy jobb rámpát, mert ez nagyon borzasztó, ami itt van.
-A fővárosnak az volt a kérése, hogy ez legyen egy idősávos parkoló. Mert hogy nem magánszemély kéri, hanem egy intézmény, egy szolgáltató hely.
-És természetesen az Auróra vezetősége teljesen partner ebben.